sunnuntai 3. joulukuuta 2017

Joulukalenteri luukku 3 - Minä ja koirani, keitä olemme?

Joulukalenteri luukku 3,

eli ensimmäinen oma luukkuni. Ajattelin selventää teille, että keitä minä ja Micke ollaan? Onhan meillä omat kuvaukset sivuillamme, mutta voisi siitä tarkemminkin kertoa.

Micke on ollut mummini omistuksessa pennusta, vuoteen 2016 asti. Tottakai tunsin Micken pennusta lähtien ja leikin sen kanssa kun itsekin olin Micken pentuaikoina vasta yksitoista vuotias. En vielä silloin tietenkään lenkkeillyt koiran kanssa enkä treenannut mitään, kunhan vietin aikaa koiran kanssa.

Myöhemmin kun Micke kasvoi vähän vanhemmaksi, meillä oli jo ihan hyvä luottamussuhde ja sainkin viedä sitä lenkille jo 12 vuotiaana, sillä se oli hyvin kuulolla. Silloin kyllä kävelimme vain metsissä, emmekä koskaan oikeastaan ohittanut koiria kun itse olin niin pieni.



13-vuotta täytettyäni lähdimme jo kävelemään ihmisten ilmoille ja aloin kiinnittää enemmän huomiota koiran käytökseen. Koko tuon kahden vuoden sisällä olimme käyneet muutamilla käytöskursseilla, mutta olin todella aloittelija koirien koulutuksessa. Viime syksynä kun oli 14-vuotta, menimme ensin hupikurssille, josta kerroinkin yhdessä vanhassa postauksessa, ja sen jälkeen pääsimmekin agilityn pariin. Kävimme ensin agilityn alkeiskurssilla, jonka jälkeen jatkoimme kokeneemmalle kursille. 

Tuona aikana olin aloittanut Micken kanssa tosissaan treenaamaan hihnakäyttäymistä ja meille oli kehittynyt jo ihan kunnollinen suhde. Oikeastaan pystyin kävellä Micken kanssa vapaana missä vain ja milloin vain, vaikka harvoin kävelimme jossain teillä vapaana. Metsässä taas Micke oli jatkuvasti vapaana, myöskin pururadoilla, sillä koira käveli melkein paremmin ilman hihnaa kun hihnan kanssa.





Keväällä 2017 Micke ja minä olimme todella hyvällä mallilla treenaamisen kanssa. Harjoittelimme lenkkikäyttäytymistä, peruskäytöstä, sekä harjoittelimme uusia temppuja. Kesällä pidimme enimmäkseen hauskaa, mutta tottakai ylläpidin Micken käytöstä hyvänä. Aloin kesällä lukea rally-toko lajista ja se kuulosti todella paljon Micken lajilta. Varasimme kurssin ja alkeiskurssin jälkeen totesin olevani oikeassa, tuo todellakin oli minun ja Micken laji.

Nyt treenaamme jatkuvassa treeniryhmässä rallya. Olen todella ylpeä kehityksestämme, vaikka vielä on vähän matkaa ennekuin olen saavuttanut tärkeimmät tavoitteeni. Unelmana olisi vielä päästä kilpailemaan rally-tokoa ja kokeilemaan kaikkea hauskaa tuon pölvästin kanssa.

Kiitos kun luit luukun, huomenna tulee taas uusi luukku, niinkuin joka päivä nyt 24. päivään asti!

-Minttu-

2 kommenttia: